ANNOUNCEMENT

പ്രത്യേക പഠന പരിമിതി പിന്തുണാ കേന്ദ്രം ഒന്നാം ഘട്ട ക്ലാസുകൾ എടുക്കാൻ എത്തിച്ചേർന്ന എല്ലാ ഫാക്കൽറ്റിമാർക്കും ( രമ ,പദ്‌മജ ,വൈഷ്ണ , ആശാലത ,ഷീബ , ഡോ. അഞ്ജു,പ്രസീത ,നിത്യ ,ദിവ്യ ദാമോദരൻ, ബിജിമ , ഷിൽന , പവിത്രൻ, ദേവദാസ്,രാജേന്ദ്രൻ ) അഭിവാദ്യങ്ങൾ.

Wednesday, March 15, 2023

വിഷ്വൽ ഡിസ്ക്രിമിനേഷൻ

 വിഷ്വൽ ഡിസ്ക്രിമിനേഷൻ (ദൃശ്യ വിവേചനം VD )പ്രശ്നങ്ങളുള്ളവർക്ക് നൽകേണ്ടുന്ന അനുകൂലനങ്ങളും പരിഷ്ക്കരണങ്ങളും പ്രത്യേക ഇടപെടലുകളും :

അക്ഷരങ്ങളും സംഖ്യകളും പോലെയുള്ള പ്രതീകങ്ങൾക്കുള്ള വ്യത്യാസങ്ങൾ കണ്ടു മനസ്സിലാക്കുവാനും അവയുടെ  വിശദാംശങ്ങൾ ശ്രദ്ധിക്കാനും കുട്ടികളെ സഹായിക്കുന്നതു കൊണ്ടാണ് ദൃശ്യ വിവേചനം പ്രധാനമാകുന്നത് .അത് കൊണ്ട് തന്നെ എഴുത്തു ,വായന , ഗണിതം തുടങ്ങിയ അക്കാദമിക കഴിവുകൾ നേടുന്നതിനും ഇത് സഹായിക്കുന്നു .

  • start with the basics such as sorting for one attribute (i.e. sort cube blocks by color, sort same size
    beads by color, sort wooden blocks by size, etc.)
  • progress to sorting objects with two attributes (i.e. sort different sized blocks by color, sort pens and
    pencils, sort objects by shape and color, etc.)
  • finally advance to sorting objects of many different attributes (i.e. classify by size, color, and shape,
    determine differences between letters and numbers)
  • gather similar objects from around the house such as a yellow crayon, banana, and a black pen. Ask the child
    which object does not belong? The answer is the pen since it is not yellow.
  • sort objects from around the house (i.e. LEGOs by color, size or type, silverware, playing cards, socks, etc.)
    match up pictures that are the same (i.e. matching gamesmemory games)
  • complete “find the difference” puzzles
  • complete puzzles starting with simple one-piece puzzles and progressing to larger puzzles
    using a newspaper or magazine, ask the child to go through an article and only circle certain letters or
    words (i.e. “the”)
  • match up parquetry blocks to pattern boards
  • play dominoes
  • sort coins
  • play  bingo with picture cards

  • ACCOMODATIONS AND MODIFICATIONS
  • Classroom materials and routines

    Post visual schedules, but also say them out loud.

    Describe visual presentations aloud and/or provide narration.

    Build in time to summarize the important information from each lesson.

    Provide uncluttered handouts with few or no nonessential images.

    Use a reading guide strip or a blank index card to block out other lines of text while reading.

    Provide a highlighter to use to highlight information while reading.

    Provide a slant board (or three-ring binder) to bring work closer to student’s visual field.

    Use audiobooks or text-to-speech software.

    Provide wide-ruled paper and darken or highlight lines and margins to help form letters in the right space.

    Provide graph paper (or lined paper to be used sideways) to help line up math problems.

    Provide a note-taker or a copy of class notes.

    Have loop scissors available to make it easier to control cutting and following a line.

    Provide colored glue sticks to use on white paper.

    Use Wikki Stix to create a border for areas to color or glue.

    Giving instructions

    Say directions and assignments out loud.

    Clearly space words and problems on a page.

    Write directions in a different colour from the rest of an assignment (or highlight them).

    Include simple diagrams or images to help clarify written directions.

    Use highlighting or sticky-note flags to draw attention to important information on worksheets.

    Allow time for the student to ask questions about directions.

    Completing tests and assignments

    Allow oral reporting instead of written responses.

    Allow the student to submit answers on a separate sheet of paper rather than on fitting them into small spaces.

    Reduce visual distractions by folding a test or using blank pieces of paper to cover up part of the page.

    Provide extended time on tests.

    Provide a quiet room for tests if needed.


No comments:

Post a Comment